м. Київ
18 грудня 2018 року № 2657-VIII |
Булінг. Як йому запобігти?
“Булінг” – це агресивна поведінка, що зазвичай
повторюється. Вона має за мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або
ж створити негативне середовище у школі для іншої особи.
Наслідки булінгу виходять далеко за межі школи і
шкільного двору. Якщо ви мати/батько чи опікун, дізнайтеся, на що ви повинні
звертати увагу, що ви можете зробити, і куди ви можете звернутися за допомогою.
Чи це булінг, якщо моій дитині не завдано фізичного болю?
Булінг може виявлятися у багатьох формах. Він може бути:
• фізичним – завдання ударів, штовхання, пошкодження або
крадіжка власності
• словесним – обзивання, глузування або висловлювання,
якими ображається стать, раса або сексуальна орієнтація
• соціальним – виключення інших із групи чи
розповсюдження пліток або чуток
• в письмовій формі – написання записок або знаків, що є
болючими чи образливими
• електронним (загальновідомий як кібербулінг) –
розповсюдження чуток та образливих коментарів з використанням електронної
пошти, мобільних телефонів (наприклад, надсилання СМС) і сайтів соціальних
мереж.
Типи булінгу
Чи конфлікт є те ж саме, що і булінг?
Іноді люди плутають конфлікт із булінгом, але це є різні
речі.
КОНФЛІКТ ВИНИКАЄ, КОЛИ МІЖ ДВОМА ЧИ КІЛЬКОМА ОСОБАМИ
ІСНУЄ НЕЗГОДА, РОЗБІЖНІСТЬ ДУМОК АБО РІЗНІ ПОГЛЯДИ. КОНФЛІКТ МІЖ УЧНЯМИ НЕ
ЗАВЖДИ ОЗНАЧАЄ, ЩО ЦЕ Є БУЛІНГ. ДІТИ У РАННЬОМУ ВІЦІ ВЧАТЬСЯ РОЗУМІТИ, ЩО ІНШІ
ЛЮДИ МОЖУТЬ МАТИ ІНШУ ДУМКУ, НІЖ ЇХ ВЛАСНА, АЛЕ РОЗВИТОК ЦІЄЇ ЗДАТНОСТІ
СПРИЙМАТИ ІНШУ ТОЧКУ ЗОРУ ПОТРЕБУЄ ЧАСУ, І ЦЕЙ ПРОЦЕС ПРОДОВЖУЄТЬСЯ ДО ПОЧАТКУ
ПОВНОЛІТТЯ
Конфлікт стає булінгом, лише коли він повторюється знову
і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої
особа, що поводиться агресивно у конфлікті, продовжує це робити або навіть
загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може
почуватися
все менше і менше здатною висловити свою думку і все
більше і більше безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.
Школа буде реагувати на булінг і конфлікт по різному.
Наприклад, у разі конфлікту працівник школи може спробувати зібрати учнів, щоб
кожен з них розповів свою версію подій, і допомогти їм спільно вирішити
ситуацію.
У випадку булінгу директор школи розгляне доцільність
накладання прогресивних дисциплінарних заходів, які можуть передбачати
відсторонення від занять або виключення зі школи.
Чи хлопці і дівчата проявляють булінг однаково?
Схильними до булінгу можуть бути як хлопці, так і
дівчата. Хлопці частіше вдаються до фізичного булінгу, а дівчата у більшості
випадків застосовують більш непрямі дії, такі як розповсюдження пліток про
однокласників, або ж ізолювання останніх шляхом виключення із спільної
діяльності або груп. Проте з віком, як хлопці, так і дівчата більше вдаються до
словесного і соціально гобулінгу.
Як дізнатися, чи моя дитина/підліток є жертвою булінгу?
Ваш підліток не обов’язково вам скаже, що виникла
проблема, і може використати такий термін як “настирливе приставання” замість
“булінгу” для опису такої поведінки. Підлітки часто воліють самі вирішувати
свої проблеми. Вони можуть подумати, що це вас засмутить, що ви заберете їх
технічні пристрої, такі як мобільний телефон, або їх може просто бентежити,
якщо їх батьки втручатимуться.
Навіть якщо ваша дитина про це не говорить, ви можете
побачити ознаки того, що вона є об’єктом булінгу. Ось деякі ознаки, на які
потрібно звертати увагу:
• Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти
до школи або ж можуть плакати чи почуватися хворими у шкільні дні.
• Вони можуть не хотіти брати участь у спільній
діяльності чи соціальних заходах з іншими учнями.
• Вони можуть поводитися інакше, не так, як звичайно.
• Вони можуть раптом почати губити гроші чи особисті
речі, або ж приходити додому у порваному одязі чи з поламаними речами і при
цьому дають неймовірні пояснення.
• Підлітки, які є жертвами булінгу і/або приставань,
можуть також почати говорити про те, щоб кинути школу, і починають пропускати
заходи, в яких приймають участь інші учні.
Моя дитина є жертвою булінгу. Що мені робити?
• Вислухайте свою дитину і запевніть її, що вона має
право бути у безпеці.
• Докладно з’ясуйте факти. Занотуйте, що і коли
трапилося.
• Допоможіть вашій дитині зрозуміти, що є різниця між
“донести”, “пліткувати” чи “розповісти” і доповісти. Щоб доповісти, потрібна
сміливість. Доповідають не для того, щоб створити проблеми для іншого учня, а
для того, що захистити всіх учнів.
• Домовтеся про зустріч для бесіди з учителем вашої
дитини/підлітка, іншим вчителем, якому ваша дитина/підліток довіряє, або
директором чи заступником директора школи.
• Хоча це й важко, намагайтеся зберігати спокій, щоб ви
могли підтримати вашу дитину і запланувати разом з нею порядок дій.
• Дотримуйтеся свого плану. Слідкуйте за поведінкою вашої
дитини. Якщо ваші зустрічі з персоналом школи не допомогли зупинити булінг,
прийдіть до школи ще раз і поговоріть з директором. Виконуйте ті кроки, що були
узгоджені на зустрічі.
• Поговоріть з інструктором або тренером, якщо булінг має
місце під час позашкільної діяльності чи спортивних заходів.
• Зверніться до поліції, якщо булінг містить кримінальну
поведінку, таку як напад із сексуальною метою або застосування зброї, або якщо
загроза безпеці вашої дитини знаходиться у самій громаді, а не у школі.
Як я можу допомогти своїй дитині справитися із булінгом?
Співпрацюючи зі школою, щоб допомогти своїй дитині чи
підлітку подолати проблему булінгу, ви показуєте власним прикладом і відкрито
заявляєте, що булінг – це погано.
Незалежно від віку, ви можете допомогти, заохочуючи свою
дитину говорити з вами про булінг і даючи такі поради:
• Зберігай спокій і обійди ситуацію.
• Розкажи дорослому, якому ти довіряєш – вчителю,
директору, водію шкільного автобуса чи завідувачці їдальні про те, що
трапилося, або повідом про це анонімно.
• Поговори про це із своїми братами чи сестрами, або з
друзями, щоб тобі не здавалося, що тиодинокий.
Чи може бути, що моя дитина є нападником булінгу проти
інших?
Діти, які знущаються з інших, часом це роблять і вдома, і
в школі. Придивляйтеся і прислухайтеся до того, що відбувається у вашій власній
родині. Чи є ознаки того, що хтось з ваших дітей постійно ображає і залякує
свого брата чи сестру?
Діти, які знущаються з інших, іноді можуть бути
агресивними і погано поводитися вдома, вони можуть не виявляти поваги до
домашніх правил. Якщо вас тривожить можливість того, що ваша дитина може бути
нападником булінгу проти інших, приглядайтеся до того, як вона взаємодіє з
братами чи сестрами і з друзями, коли вони приходять до вас додому. Якщо вона
видається агресивною, не ладнає з іншими або не виявляє емпатії – це також
можуть бути ознаки того, що вона займається булінгом інших у школі.
Діти, які фізично знущаються з інших учнів, також можуть
приходити додому із синцями, подряпинами і порваним одягом. У них раптом може
з’явитися більше грошей на витрати, ніж звичайно, або ж нові речі, які вони,
зазвичай, не могли б собі дозволити. Вони також можуть “грубо говорити” про
інших учнів.
Поведінка булінгу може розвиватися протягом тривалого
часу в результаті великих змін, втрат чи негативних переживань у житті дитини
чи підлітка. Чи хтось із ваших дітей нещодавно мав переживання такого роду?
Подумайте про те, як проблеми і конфлікти вирішуються у
вашому домі. Чи ви розмовляєте про проблеми з позитивної точки вирішення як
одна родина? Важливим засобом попередження булінгу є подати гарний особистий
приклад і показати своїй дитині, як долати труднощі без використання сили чи
агресії.
Також важливо розповісти своїм дітям, що таке булінг. Ви
повинні описати різні типи булінгу і пояснити, що це є болючим і шкідливим.
Дайте своїй дитині знати, що булінг – це погано, і що за будь-яких обставин це
є неприпустимою поведінкою.
Емпатія – це здатність розуміти і поділяти емоції, які
переживає інша особа. Вона розвивається у пізньому підлітковому віці і зазвичай
не досягає повного
розвитку аж до початку повноліття. У дитинстві проста
форма емпатії з’являється, коли діти починають відчувати смуток, коли бачать,
що інші люди засмучені.
Учні, які здатні підтримувати здорові стосунки, навряд чи
будуть знущатися з інших, скоріше вони будуть підтримувати учнів, які є
об’єктом булінгу, і будуть більш здатними досягти своїх цілей в освіті.
Пропагування здорових стосунків є головним способом запобігання булінгу і
створення безпечної і приязної атмосфери у школі.
Порядок реагування на випадки булінгу
Детально прописаного механізму поки немає —
його розробить МОН до кінця березня. Із того, що відомо наразі:
1. Учні та вчителі зобов’язані
повідомляти керівництву школи про випадки цькування, якщо вони були його
безпосередніми свідками чи про які отримали достовірну інформацію.
2. Письмові заяви про випадки цькування
подаються керівнику школи. Відповідно до заяви директор НВК видаває рішення про
проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
3. Для прийняття рішення за результатами
розслідування керівник закладу освіти створює наказом комісію з
розгляду випадків булінгу та скликає засідання. До складу комісії входитимуть
педпрацівники, практичний психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та
булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи.
4. Якщо Комісія визнала, що це був
булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний
характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені
підрозділи органів
Національної поліції України та Службу у справах дітей.
5. У разі, якщо Комісія не кваліфікує
випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу
звернутися до органів Національної поліції України із заявою, про що
керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
6. Сайт школи або сайт засновника школи
має містити інформацію про те, який порядок подання, розгляду та реагування на
заяви про доведені випадки булінгу.
7. Директор школи обов’язково має
повідомити про випадки булінгу в уповноважені підрозділи Національної поліції
та службу в справах дітей.
8. Якщо керівник школи жодним чином не
реагує на випадки булінгу, скарги слід передати засновнику навчального закладу.
Тобто в управління освіти, якщо це державний заклад, або фізичним (чи
юридичним) особам, якщо це приватна школа. Хто засновник — вказано в статуті
школи або на сайті Міністерства юстиції. Якщо й це не допомогло, батьки можуть
звернутися до Національної поліції.
ПРАВИЛА
ПОВЕДІНКИ УЧНІВ
Загальні правила поведінки
ü Учень приходить в школу за 15-20
хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим
дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.
ü Не можна приносити на територію
школи з будь-якою метою і використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч.
ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики і
інші одурманюючі засоби й отрути.
ü Забороняється вживання
непристойних виразів і жестів.
ü Не можна без дозволу педагогів
(за узгодженням з батьками) йти зі школи та її території в урочний час.
ü Учні не мають права пропускати
заняття без поважних причин. У разі пропуску занять учень чи його батьки
повинні повідомити про причину пропуску школи та надати класному керівнику
довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності
на заняттях.
ü Учень школи повинен проявляти
пошану до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою
дорослим, старші - молодшим, хлопчики - дівчаткам.
ü Поза школою поводяться скрізь і
усюди так, щоб не принизити свою честь і гідність, не заплямувати добре ім'я
школи.
ü Учні бережуть майно школи,
акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і
порядку на території школи.
ü До учнів, які привласнили чужі
речі, будуть застосовані дисциплінарні стягнення. У разі спричинення збитку
чужому майну, батьки учнів, які заподіяли збиток, несуть матеріальну
відповідальність.
ü Учні, які знайшли втрачені або
забуті, на їх думку, речі належить здати черговому, який знаходиться на першому
поверсі школи.
ü Фізична конфронтація, залякування
і знущання є неприпустимими формами поведінки.
ü Учні не мають права під час
знаходження на території школи та проведенні шкільних заходів скоювати дії,
небезпечні для власного життя та здоров’я та оточуючих.
ü На першу вимогу вчителя слід
пред'являти щоденник.
ü Щодня вести запис домашніх
завдань в щоденнику.
ü Приносити на заняття всі
необхідні підручники, зошити, письмове приладдя, інструменти, робочий і
спортивний одяг, засоби індивідуального захисту.
Поведінка учнів на перервах
ü Під час перерви учень
зобов'язаний:
- підтримувати чистоту і
порядок на своєму робочому місці;
- вийти з класу, якщо
попросить вчитель;
- підкорятися вимогам
чергового учня чи учителя.
ü Час перерви - особистий час
кожного учня. Він може його проводити по своєму розумінню, проте, не повинен
заважати іншим.
ü Під час перерви учні можуть
вільно переміщатися по школі, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в
цілях безпеки (горище, підвал, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня,
спортзал).
ü Під час перерв забороняється
бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях, не пристосованих для ігор.
ü Під час перерв забороняється
штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.
ü У школі категорично забороняється
тютюнопаління, вживання алкогольних напоїв та нецензурних висловів.
ü Категорично заборонено самовільно
розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.
ü На перервах школярі можуть
звернутися до свого класного керівника, чергового учителя, дирекції школи за
допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.
Поведінка учнів в їдальні
Ø Під час обіду в їдальні належить
дотримуватися хороших манер і поводитися пристойно.
Ø Учні повинні шанобливо ставитись до
працівників їдальні.
Ø Учні приходять в їдальню після
закінчення уроку у визначений час.
Ø Розмовляти під час обіду слід
неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд.
Ø Вживати їжу і напої, придбані тільки в
їдальні.
Ø Учні прибирають стіл після вживання
їжі.
Ø Учні дбайливо ставляться до майна
шкільної їдальні.
Ø Учні мають право взяти в їдальню
принесений з дому сніданок.
Ø Забороняється приходити в їдальню у
верхньому одязі.
Ø Забороняється виносити їжу з їдальні.
Правила поведінки учнів під
час екскурсії
ü Під час слідування до місця перебування
та назад дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.
ü Без дозволу керівника групи не залишати
місця перебування.
ü В разі поганого самопочуття негайно
повідомити керівника групи.
ü Дотримуватися правил пристойної
поведінки та виконувати розпорядження керівника групи.
ü Дотримуватися правил протипожежної
безпеки під час розведення вогнища.
ü Не торкатися незнайомих предметів, які
можуть бути вибухонебезпечними.
ü Паління, вживання алкогольних напоїв та
купання в річці суворо заборонені.
Обов’язки чергового по
класу
Ø Чергові призначаються відповідно
до графіка чергування по класу.
Ø Черговий учень здає і приймає
клас.
Ø Чергові допомагають вчителю
підготувати клас для наступного уроку, роблять посильне прибирання класної
кімнати.
Ø Під час перерви черговий учень
(учні) провітрюють клас, допомагають вчителеві розвісити навчальний матеріал
для наступного уроку, роздають зошити на прохання вчителя.
Ø Наприкінці робочого дня чергові
учні готують клас для наступного робочого дня (протирають пил з меблів,
поливають квіти тощо).
ПЛАН ЗАХОДІВ
ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В
УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ
2018-2019н.р.
№
|
Назва заходу
|
Цільова аудиторія
|
Термін проведеня
|
Відповідальний
|
1.
|
Тренінгове
заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі».
|
5-11кл.
|
Вересень-Жовтень
|
|
2.
|
Поради «Як
допомогти дітям упоратися з булінгом».
|
1-11кл.
|
Протягом року
|
Соціальний педагог, практичний психолог
|
3.
|
|
9-11кл.
|
Протягом року
|
Класні керівники
|
4.
|
Корисні
правила-поради для профілактики і подолання кібербулінгу.
|
9-11кл.
|
Класні керівники, соціально-психологічна служба
|
|
5.
|
Перегляд
відеопрезентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати», «Кібербулінг або
агресія в інтернеті: Способи розпізнання і захист дитини».
|
5-11кл.
|
Листопад-Грудень
|
Класні керівники, соціальний педагог
|
6.
|
Круглий стіл
для батьків «Булінг та кібербулінг. Як йому запобігти».
|
Батьки
|
Грудень
Травень
|
Класні керівники
|
7.
|
Поради
батькам, щоб зменшити ризик булінгу та кібербулінгу для своєї дитини.
|
Батьки
|
Грудень
Травень
|
Соціально-психологічна служба
|
8.
|
Міні-тренінг
"Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті".
|
2-4кл.
|
Січень -лютий
|
Практичний психолог
|
9.
|
Круглий стіл
для педагогічного колективу «Безпека учнів. Протидія булінгу».
|
Педагогічний колектив
|
Березень
|
ЗДВР, керівник ШМО класних керівників
|
10.
|
Перегляд та
обговорення відеороликівпро булінг та кібербулінг у школі
|
1-11кл.
|
Протягом року
|
Класні керівники, соціально-психологічна служба
|
11.
|
Бесіда
–тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг».
|
6-8кл.
|
Квітень
|
Практичний психолог
|
12.
|
Консультативний
пункт «Скринька довіри».
|
Постійно
|
Телефони довіри:
Дитяча лінія
116-111
або 0(800)
50-02-25
(з 12:00 до 16:00)
Гаряча телефонна
лінія
щодо булінгу
116-000
Гаряча лінія з
питань запобігання насильству
116-123 або 0(800)
50-03-35
Уповноважений
Президента України з прав дитини
0(44) 25-57-675
Центр надання
безоплатної правової допомоги
0(800) 21-31-03
Національна
поліція України
102
Немає коментарів:
Дописати коментар