Агресія – індивідуальна аби колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи. Агресивність супроводжують: • неадекватне самооцінювання (занижене або завищене), • неадекватний рівень домагань, що не відповідає можливостям підлітка; • підвищена емоційна напруженість і тривожність; • різний ступінь неадекватності уявлень підлітків про своє місце в сім'ї, про ставлення до них однолітків, • низький рівень сформованості комунікативних навичок тощо. Агресія підлітків безпосередньо не пов'язана з порушенням усталених правил і норм та відокремлюється від асоціальної поведінки Основними формами агресивної поведінки є: • фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої людини; • негативізм, спрямований проти керівництва і встановлених правил; • підозріливість, тобто недовіра до людей, яка ґрунтується на переконанні, що вони мають намір зашкодити;
• вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через чвари, образи, приниження; • аутоагресія – агресія, спрямована на самого себе. Агресивна поведінка підлітків постає як спосіб: • задоволення потреб у спілкуванні; • самовираження та самоствердження; • відреагування на неблагополучну обстановку в сім'ї та на жорстоке ставлення з боку батьків; • досягнення значущої мети. Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є своєрідним захисним механізмом. Враховуючи всі чинники, що беруть участь у становленні агресивної поведінки підлітків, можна попередити чи обмежити вияв форм агресії. У спілкуванні з агресивними дітьми потрібно виявляти чималі стриманість, терпіння, пам'ятаючи, що маленькі забіяки, тероризуючи інших, самі страждають від власної упертості, гнівливості, дратівливості. Почуття провини, порушення душевної рівноваги, незадоволеність не проходять в агресивних дітей, навіть якщо їм удається на когось вилити свої негативні емоції. Таким дітям необхідно дати зрозуміти, що дорослий (учитель, батьки, психолог) – їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Агресивні діти повинні переконатися, що їх люблять, а їхні вчинки псують враження при них, до того ж не приносять їм полегшення. Необхідно тактовно і послідовно навчати дитину самоконтролю, внутрішньої зібраності і стриманості. Перевести активність агресивної дитини в конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів і схильностей. Поступове ускладнення завдань, що вимагають рішучості, сміливості, енергійності реакції, дасть змогу відвернути дитину від дріб'язкового «з'ясування відносин» і переключити на організацію спільної діяльності, успіх якої залежить від уміння співробітничати з іншими. |
Немає коментарів:
Дописати коментар